Something to Talk About...
SitiHajarFarahin



Contengan Saya Family Sahabat Love SocialNetworks

Assalamualaikum

Feel free to read my contengan tau.its not that interesting story.its just about my life. suka duka. and kadang2 maybe ada terselit lagu or fact yang best. hargai sangat sapa2 yang sudi baca :)

nampak kotak2 kat atas tu? tu sume column untuk orang2 yang penting dalam hidup saya :)

Oh! and 1more thing. column 'sejarah lalu' yang kat bawah ni cant work properly. so if you wish to read my previous post, pegi kat bawah skali bahagian kiri ni. bawah column 'thanks' tu. ada older post. klik situ tau. tQ :)





Follow | Dashboard


Nuffnang !


WISH WISH WISH !

KURUS !
ABESKAN DEGREE !
KOREA !
PSM !
SAHABAT SEJATI !
100 FOLLOWERS !
ABES PRAKTIKAL !
MY OWN SONY PSP !
MY OWN DSLR !
PANDAI MAEN GITAR !

Conteng Sini !


Sejarah Lalu !


Credits.


Template by : Nurain Syuhada
Basecodes by : Ainabillah
Background by : Amalina
Cursor by : History
Edited by : SitiHajarFarahin

GEMUK ! TERUK SANGAT KE ?

>> salam..tajuk entry agak emo jika dibaca dengan nada ke'emo'an yang tak berbelah bahagi.. haish~ takde mende la... aku saje je nak wat entry pasal gemuk ni memandangkan aku sendiri memang diketegorikan sebagai sorang minah gemuk.. gemuk adalah satu perkataan yang menggambarkan sesorang yang memiliki bentuk fizikal yang terlebih berisi *lemak berlebihan lebih sesuai.. **definisi sendiri je ni..tak de plak aku rujuk mane2 

>> orang yang gemuk selalunya dikaitkan dengan kuat makan dan pemalas nak gerak.. tapi tahukah anda *perrgghh dah macam wat trivia plak bahawa tak semua orang gemuk kuat makan.. ni bukan ayat nak membela diri ke ape.. tapi serius ! ade banyak penyebab laen lagi yang bley bawak kepada gemuk ni.. menurut Dr. Rozmey dalam blog beliau.. *tak tau sejak bile aku rajin bukak blog dia gemuk ada banyak faktor.. antaranya :

1) hormon tak seimbang - DDR kata kalo gemuk yang disebabkan hormon ni susah nak kawal.. kalo nak kurus, orang tu kena stabilkan hormon dulu baru bley diet.. kalo tak susah nak turun.. hormon ape ? aku pun tak tau...
2) pemakanan tidak sihat - yang ni memang suma orang tau la.. macam aku cakap tadi.. orang gemuk memang selalu dikaitkan dengan tabiat pemakanan.. selalu amek makanan segera or makan ikut selera ja.. tiap2 minggu makan MCD or KFC.. tak pun hari2 nasik kandaq... poket makin kering, perut makin besar... adoi~
3) persekitaran - yang ni contohnya macam kalau orang tu kerja kat bahagian masak2.. dia kena la rase2 makanan tu dan jugak mendapat zat daripada aroma n bau makanan.. peerrggghh ! bau pun tak boley seyh! bahaya betol..
4) baka or gen - ni keturunan punya cerita.. kalo dalam family tu memang ramai yang berbadan besar, risiko untuk gemuk tu lebih tinggi la..
5) emosi tak stabil - sesetengah orang, termasuk aku, tak leyh stress or tension.. kalo tension je mula la nak cari makanan... 5 kali tension, 10 kali makan... macam mana tak besar macam sekarang ni.. dah la banyak ja benda yang wat aku tension ! haish~
6) ....... *errr dah la kot 5 ja...kalo nak tau lagi bukak blog tu k..tak pun tanya pak cik google je.. ;)

>> orang gemuk jugak selalunya akan dapat panggilan2 manja.. contohnya macam montel, cik bam *tembam, cik embun *tembun = tembam  dan banyak lagi panggilan laen.. tu kalo pompuan la.. kalo laki plak yang aku perasan akan di panggil bob.. tak pun mok.. selalunya la.. tak tau la kalo ada panggilan laen..

>> minah2 gemuk macam aku ni selalunya akan kerap dipeluk oleh kawan2 *pompuan je okay memandangkan lemak2 kat badan aku yang bertindak macam kapas2 dalam bantal dan membuatkan aku sedap dipeluk.. ceh ! ayat tak bley blah.. bukan nak lucah melucah okay.. tapi memang betol tau.. dorang yang cakap sedap peluk aku.. ada gak antara member yang cakap bila peluk aku rasa macam peluk mak dorg.. haaaa ni adalah faktor yang menyebab kan aku lebih kerap dipeluk... rasanya la.. tapi aku tak kisah... rasa lebih disayangi :)

>> ape2 pun aku tak pernah menyesal jadi gemuk.. walaupun pada hakikatnya aku tringin nak kurus balik macam zaman2 aku skolah rendah dulu *kurus kering kot tapi aku tetap happy dengan hidup aku sekarang.. ada family n kawan2 yang sayang aku n dapat terima diri aku seadanya.. tak de plak dorang nak paksa2 aku diet ke ape.. tegur2 tu memang la ada.. ye la, sape tak risau bila tengok dah gemuk sangat kan.. tapi tak la sampai tahap memaksa aku untuk kurus.. sokongan dorang kat aku sangat penting ! kalau dorang takde maybe aku lebih gemuk dari sekarang ! sebab kalo tension je aku akan makan.. bila ada dorg aku kurang la tension.. aku sayang family and kawan2 aku ! love love love love love...........

>> pesanan penaja aku kat sesape yang suke pandang sebelah mata or kutuk2 orang gemuk macam aku ni.. silalah muhasabah diri korang sendiri.. jangan ingat kurus je dah cukup sempurna.. kat mata TUHAN kita sama ja.. amal ibadat yang bezakan darjat manusia selain dari ilmunya.. ingat ye sume... time kasih :)

kerana diri ku begitu berharga ! err tak sure nape muke aku berkerut seribu !


p/s : sekarang ni pun dah kecoh yang budak2 skolah dah ramai yang gemuk n obes.. selalunya budak2 bandar la yang hadapi masalah ni.. sampai dah tak brape nak boley dah jual nasik lemak kat kantin.. nak bendung gejala kegemukan ni punya pasal.. kesian mak cik kantin yang amek tender jual nasik lemak.. tapi aku rasa kalo tak de nasik lemak kat kantin pun, kat umah budak2 ni still melantak makanan laen jugak.. tau je la budak2 sekarang ni.. makan pun hari2 ayam daging *termasuk aku ! mak ayah memang confirm la tak ley tengok anak2 merengek lapar sket.. confirm akan sediakan jugak apa yang anak2 mintak.. ye tak ? tapi sebenarnya bukan makan je yang bley wat gemuk.. kurang aktiviti luar pun jadi faktor gak.. budak2 sekarang ni mane nak kuar maen kejar2 ngan anak jiran sebelah dah... lagi syok dok kat umah tengok Hannah Montana or High School Musical kat Disney Channel.. selalunya budak bandar la yang camni.. budak2 kat kampung ade gak kuar maen2 "aci ligan" *definisi maen kejar2 versi utara petang2.. so camne tak gemuk budak2 bandar ni...